Kia Niro PHEV

Sommer 2018 købte vi en KIA Niro PHEV – Plug-In, og straks kom den næste udfordring at finde den bedste måde for at få denne ladet op.
Med en daglig kørsel under 50 km/dag er en hjemmelader nok.

Der var flere muligheder for leje en ladeboks:
EVBiler: 4400+50/mdr + El-pris pr kwh – refusion på 1.03 pr kwh.
Clever: 7500+299/mdr + El-pris pr kwh – refusion på 0.91 pr kwh.
E.On: 7500+99/mdr + El-pris pr kwh – refusion???

Leje en boks hos EVBiler var det eneste rigtige for os.

Regnskab og CO2 aftryk

Kan det betale sig for CO2 regnskabet, er min eneste konklusion – Det er der sku’ ikke noget man pt. kan vide sig sikker på. Her kan alle komme med den ene påstand efter den anden…

Ekstra Bladet: Tre års efterslæb: så meget forurener elbiler
FDM: Er en elbil en miljøvenlig bil?
Bil Magasinet: Ekspert: elbiler er en dårlig løsning for klimaet
DR: Krig i kommentartråden: er elbiler grønne eller sorte

Bilen kører officielt 71 km (54 på el) – er ren benzin drift 17 km/l.

AfstandBenzinEl KWHBenzin kørselEl KørselBesparelse
15436 km541 L12989197 km6239 km367 Liter
35556 km1026 L345417442 km18114 km1065 Liter

Sparet: 1065 Liter * 10 kr. – 3454 * 1.05 = 7024 kr. på 2 år.