Sidste nyt

Kia Niro PHEV

Sommer 2018 købte vi en KIA Niro PHEV – Plug-In, og straks kom den næste udfordring at finde den bedste måde for at få denne ladet op.
Med en daglig kørsel under 50 km/dag er en hjemmelader nok.

Der var flere muligheder for leje en ladeboks:
EVBiler: 4400+50/mdr + El-pris pr kwh – refusion på 1.03 pr kwh.
Clever: 7500+299/mdr + El-pris pr kwh – refusion på 0.91 pr kwh.
E.On: 7500+99/mdr + El-pris pr kwh – refusion???

Leje en boks hos EVBiler var det eneste rigtige for os.

Regnskab og CO2 aftryk

Kan det betale sig for CO2 regnskabet, er min eneste konklusion – Det er der sku’ ikke noget man pt. kan vide sig sikker på. Her kan alle komme med den ene påstand efter den anden…

Ekstra Bladet: Tre års efterslæb: så meget forurener elbiler
FDM: Er en elbil en miljøvenlig bil?
Bil Magasinet: Ekspert: elbiler er en dårlig løsning for klimaet
DR: Krig i kommentartråden: er elbiler grønne eller sorte

Hvordan økonomien ellers ser ud efter 300 dage – de første 15400 km.:
1130 Kwh el +540 Liter benzin = ca 2370 + 5635 = 8905 kr.
Hybrid drift: 28,5 km/l

Da bilen officielt kører 71 km (54 på el) – er ren benzin drift 17 km/l. Beregnet benzin drift blev det til ca. 16,2 km/l.
Hvilket svare til 900 liter benzin til en pris på ca 9390 kr.
Og en mindre besparelse på 485 kr, men 360 liter sparet benzin.

Dertil er også sparet på el afgift i 2019, som er blevet refunderet i samme periode : 2725 kr

Kamstrup: Automatisk produktion

De fleste produktions celler/produkter slut-samles efter samme opskrift. Der er dog forskel på Vandmåler og Varmemåler (produkter med og uden ledninger).

Bånd/pallette systemer

Pick-By-Light

Næste al produktion baseres på palletter, med arbejdsstationer som udfører en specifik process som f.eks. Pick-By-Light, del-samling, laser print, programmering af måler, en form for kontrol, osv.

Her er en kitteplads, hvor forskellige komponenter lægges ned i en pallette.

 

 

 

Færdig vandmåler

Der laves både manuelle og automatiske linjer – eller en kombination af begge, alt efter størrelse af produktion eller type af produkter.

Hver pallette er specifik til en slut-kunde – med serie nummer, lasertryk, og med individuel kryptering til fjern-aflæsning.

Salgs order

Salgs order startes automatisk eller manuelt af en operatør.

Pakning

Pakning af måler er sorteret på serienummer, og hver måler lægges i bakker eller kasser med al tilbehør og manualer ect.

Der er ingen værdi i, at operatører skubber rundt med vogne/paller med målere, så derfor bliver alle produkter sendt til pakning v.h.a. et tranportbånd.
Alle kasser sættes derefter på paller af en Pakkerobot.

Kamstrup: Pakkerobot – Kasser-Paller

Kontrol scanning

Formålet med dette system er at flytte opbygningen af palle med måler – fra produktions-grupperne til en central funktion, som pakker korrekt i forhold til ‘farlig gods’, transport metode og korrekt volume. Derudover er tunge løft flyttet væk fra operatører til robotdrift.

 

Siden 2012 (til 2018) har dette system pakket 900.000 kasser på 66.000 paller.

 

Hele paller og ½ Paller monteres automatisk med transport-kasse, hvorefter der samtidig på 7 forskellige ordre, pakkes kasser.

 

Færdige paller kører automatisk ud af cellen, med udskrift af palle indhold.

 

Kasse til palle

 

Trods en konstant optimering af robotbevægelser, kan dette setup ikke pakke mere end 2 kasser pr. minut. Hvilket er tilstrækkeligt 99 % af tiden.

 

 

Alt efter kassestørrelse pakkes der imellem 1 og 10 måler pr. kasse.

 

Forsendelsesmonitor

 

 

 

 

En oversigts monitor viser ‘ledig’ kapacitet på systemet. I tilfælde af ‘Manuelle’ pakker kører disse direkte igennem og ud på et bånd til manuel håndtering.