Kia Niro PHEV

Sommer 2018 købte vi en KIA Niro PHEV – Plug-In, og straks kom den næste udfordring at finde den bedste måde for at få denne ladet op.
Med en daglig kørsel under 50 km/dag er en hjemmelader nok.

Der var flere muligheder for leje en ladeboks:
EVBiler: 4400+50/mdr + El-pris pr kwh – refusion på 1.03 pr kwh.
Clever: 7500+299/mdr + El-pris pr kwh – refusion på 0.91 pr kwh.
E.On: 7500+99/mdr + El-pris pr kwh – refusion???

Leje en boks hos EVBiler var det eneste rigtige for os.

Regnskab og CO2 aftryk

Kan det betale sig for CO2 regnskabet, er min eneste konklusion – Det er der sku’ ikke noget man pt. kan vide sig sikker på. Her kan alle komme med den ene påstand efter den anden…

Ekstra Bladet: Tre års efterslæb: så meget forurener elbiler
FDM: Er en elbil en miljøvenlig bil?
Bil Magasinet: Ekspert: elbiler er en dårlig løsning for klimaet
DR: Krig i kommentartråden: er elbiler grønne eller sorte

Hvordan økonomien ellers ser ud efter 300 dage – de første 15400 km.:
1130 Kwh el +540 Liter benzin = ca 2370 + 5635 = 8905 kr.
Hybrid drift: 28,5 km/l

Da bilen officielt kører 71 km (54 på el) – er ren benzin drift 17 km/l. Beregnet benzin drift blev det til ca. 16,2 km/l.
Hvilket svare til 900 liter benzin til en pris på ca 9390 kr.
Og en mindre besparelse på 485 kr, men 360 liter sparet benzin.

Dertil er også sparet på el afgift i 2019, som er blevet refunderet i samme periode : 2725 kr